Скільки переплатимо та які наразі існують проблеми імпорту вугілля з-за кордону – в матеріалі сайту "24".

Блокування активістами шляхів сполучення на сході України та офіційне припинення товарообігу з тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей змушує українську владу шукати альтернативи вугіллю з Донбасу. Не виключено, що Україна купуватиме цей природний ресурс в Штатах, Австралії чи Південній Африці. Принаймні про це нещодавно заявив прем'єр-міністр Володимир Гройсман, додавши, що купуватимуть його за валюту.

Експерти в питанні, чи реально закуповувати вугілля з далекого зарубіжжя, одностайні – немає нічого неможливого. Головна проблема – виключно фінансового характеру.

Не по кишені

Українським енергетикам, а потім українським споживачам "заокеанське" вугілля коштуватиме набагато дорожче, ніж вугілля з Донбасу, пояснює в коментарі сайту "24" екс-прес-секретар НАК "Нафтогаз України" Валентин Землянський.

Скоріш за все, каже експерт, ціна буде приблизно 3 000 гривень за тонну проти 1 700, що ми мали раніше. Звісно, в перспективі більша вартість позначиться і на тарифах. Очікується, відзначає Землянський, що режим надзвичайного стану в енергетиці збережеться на найближчі місяці.

Очікуємо ще літні піки. У нас достатньо спекотне літо, не виключено, що надзвичайний стан продовжать, внаслідок того, що антрацитового вугілля буде недостатньо для стабільної роботи. Йдеться про те, що антрацитова група теплових електростанцій працюватиме в обмеженому режимі,
– зауважує Землянський.

Повертаючись до фінансової сторони питання – насамперед, варто очікувати на ріст цін українських виробників внаслідок збільшення собівартості продукції, зазначає експерт, а також інфляцію і коливання валютного ринку. Вугілля потрібно буде закуповувати за валюту – якщо в нас розрахунки йшли в гривнях, то за "заморське" вугілля, скоріш за все, розраховуватиметься в доларах.

Читайте також: Товар від агресора: скільки вугілля Україна купує в Росії

Немала переплата та перевантаженість портів

З тим, що купувати вугілля в Америці, Австралії чи ПАР реально, питання лише в тому, хто за це заплатить, – погоджується директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Якщо порівняти поточну ціну вугілля, яка закладена в тариф на електричну енергію, що виробляється теплоелектростанціями, відзначає Марунич, і реальну ціну на біржах необхідного нам вугілля, переплата буде приблизно 6 мільярдів гривень до кінця поточного року. Це ціна в тарифі – тобто той самий "Роттердам+" (формула, що розраховує індикативну ціну вугілля в тарифі для теплових електростанцій на електричну енергію).

Якщо порівняти фактичний "Роттердам+" на поточний місяць і реальну ціну вугілля, якщо купуватимемо вугілля за реальними котировками західних бірж, переплата буде додаткових 6 мільярдів гривень,
– каже Марунич.

Якщо Україна повністю відмовляється від закупівель вугілля на Донбасі, їй знадобиться додаткових 8-8,5 мільйонів тонн вугілля. У той час, підкреслює експерт, як вся Південна Африка виробляє лише 3 мільйони тонн антрациту. Тому закупитися лише південно-африканським вугіллям у нас не вийде, звідси і виникають можливі варіанти поставок вугілля зі США та Австралії. Хоча це й дорожче і складніше в плані логістики.


Закуповувати вугілля з далекого зарубіжжя дорожче й важче логістично. Фото Getty Images

Українські порти перевантажені, розповідає Валентин Землянський. На нормальному режимі українські ТЕС мають споживати приблизно 800 тисяч тонн вугілля на місяць, а порти можуть перевантажити близько 4 тисяч тонн вугілля. Експерт пояснює: цю різницю потрібно буде покривати за рахунок обмеження потужностей українських теплових електростанцій.

Голова Незалежної профспілки гірників України Михайло Волинець дотримується схожої думки: українські порти не мають можливості приймати великотонажні кораблі, а це означає, що доставка буде лише малотонажками, що також збільшує вартість доставки, наголошує він на своїй сторінці у Фейсбук. До того ж, Туреччина обмежує пропуск великотонажних кораблів через Босфор.

Чи підходить вугілля?

Так, горить все. Технічних питань тут немає, каже Землянський, з "іноземного" вугілля буде зроблена суміш, так званий штиб (грубо кажучи, переподрібнення вугілля), для завантаження в українські ТЕС.

Водночас Михайло Волинець дотримується іншої думки. Вугілля зі США дуже дороге, відзначає він: високі зарплати гірників, велике плече доставки з американського континенту до океану+морем (відстань від пункту продажу до складу покупця без перевантаження по дорозі). За його словами, це вугілля не дуже підходить для наших ТЕС і ТЕЦ.

З Австралії вугілля дешевше, каже експерт, бо плече доставки від місця видобутку до океану майже відсутнє, але доставка по воді досить далека. З ПАР вугілля, пояснює Волинець, трохи гірше від українських антрацитів, проте там обмежена можливість доставки – до 700 тисяч тонн на рік.

Модернізація ТЕС і тарифи

Загалом у світі існує до 10 країн-найбільших видобувників вугілля антрацитової групи. Серед них – ПАР, Австралія, США, В’єтнам, Канада. Ціни на вугілля у них – ринкові, розповідає в коментарі сайту "24" енергетичний експерт Марія Яковлєва.

У кожній країні є відповідна вугільна біржа. В залежності від попиту формується ринкова ціна. На сьогодні вона близько 50-60 доларів за тонну антрацитової групи вугілля. Це середньозважена цифра, плюс на кожній біржі є свої особливості при транспортуванні,
– відзначає експерт.

Україна може купувати на біржах або безпосередньо орієнтуючись на біржове котирування у видобувників. Причому зі знижками, коментує Яковлєва – це нормальна світова практика, коли вугілля закуповується великими обсягами на довгостроковій основі.


На сьогодні ринкова ціна за тонну антрацитової групи вугілля становить 50-60 доларів. Фото Getty Images

У ситуації, коли Україна відмовляється від вугілля з Донбасу та Росії, наголошує Яковлєва, треба модернізовувати теплоелектростанції та переглядати рецептурні суміші. Адже на сьогодні існують рецептурні суміші зі значно меншою долею антрацитового вугілля, натомість більшою – газового та бурого.

Це питання суто професійне. Центральний орган виконавчої влади, який уповноважений цим займатися, – Міністерство енергетики та вугільної промисловості – мав ці питання розглядати і модернізовувати, встановлювати порядок, щоб це відбулося до початку наступного опалювального сезону,
– коментує Яковлєва.

Відтак, якщо Міністерство енергетики та вугільної промисловості проведе модернізацію теплових електростанцій, за рахунок якої суттєво зменшить закупівлю антрацитової групи вугілля, тарифи на електроенергію не зростатимуть, підкреслює Яковлєва. Якщо ж такої модернізації не буде – українці знову заплатять дорожче. На скільки саме – поки не відомо. На сьогодні можна говорити, що це менше половини нинішньої вартості, каже експерт. Проте, ціна на імпорт вугілля з-за кордону в будь-якому разі закладатиметься в тариф, який знову треба буде переглядати – спершу для промисловості, потім для населення. Тому, не виключено, що наступний опалювальний сезон стане для українців, як і для української влади, не менш випробувальним, ніж нинішній, який, до речі, ще триває.

Читайте також: Доблокувалися: чому насправді влада припинила торгівлю з Донбасом