Втім загалом 2011-й для бізнесу пройшов під знаком редагування Податкового кодексу, який обіцяли зробити більш прозорим, функціональним, лояльним до бізнесу і, разом з тим, опорою для держави. У Державній податковій службі переконані, що саме таким документ і вийшов.

"В цьому році було вирішене те болюче питання, яке вимагало багато втручання і навколо якого було дуже багато дискусій, це спрощена система оподаткування. І я вважаю, що цей рік став переломним, тому що той фундамент, який був закладений податковим кодексом, ті основи спілкування бізнесу та влади, вони принесли свої результати. Дуже позитивно склалося наше спілкування з громадськістю та з нашим замовником послуг - це платники податків". - каже заступник голови ДПС України Олександр Клименко.

За 10 місяців до бюджету зібрали понад 135 млрд. грн.

Результатом податківці, звісно, називають фіскальний "врожай". І в цьому відомство справді відзначилося: лише за 10 місяців року до загального фонду державного бюджету зібрали понад 135 млрд. грн. Отже, цьогоріч ДПС майже подвоїла податкові надходження завдяки мобілізації фіскальної політики. Полегшення для діяльності бізнесу від редагування Податкового кодексу таки є, погоджуються експерти. Воно полягає у тому, що підприємців поділили на категорії, відтак оподаткування здійснюватиметься залежно від крупності бізнесу.

"У цілому податкова система, яка існує на сьогоднішній день і яка зафіксована у Податковому кодексі, відображає ту податкову систему, яка присутня в Україні останні 10, а то і більше років. Тобто принципово чого-небудь, проривного для стимулювання економіки, на жаль, діючий Податковий кодекс не дав", - вважає голова Всеукраїнської спілки вчених-економістів Олександр Кендюхов.

Суди ухвалюють необ’єктивні рішення на користь податкової

Бізнес же, у свою чергу, податкові здобутки розцінює як посилення і без того обтяжливих поборів. Відстояти ж свою правду у судах підприємцям практично не вдається. За словами Томаша Фіали, українські суди у 96% випадків ухвалюють необ’єктивні рішення на користь податкової. Та й корупція, з якою влада останнім часом так активно бореться, у цьому році тільки укріпила свої позиції. Більше того, значно підвищилися, так звані, "ставки" хабарів або додаткового податку з бізнесу у приватну чиновницьку кишеню.

"На жаль, бізнес більше не вірить, що метою цих реформ є покращення інвестиційного середовища в Україні. І навпаки, починає підозрювати, що метою цих реформ є певна концентрація влади, концентрація контролю, збільшення впливу певних груп, наближених до сьогоднішньої влади". - переконаний керуючий директор Dragon Capital Томаш Фіала.

"Люди розуміють насправді потенціал ринку України. Це єдина причина, чому вони взагалі приходять. У принципі, це "зелений тариф", який бурхливо обговорюється. Це яскравий законодавчий проект, який відразу привертає увагу. Він обговорюється, питають, телефонують, цікавляться, як ним краще скористатися. Які можливості він дає тощо", - каже експерт з партнерства приватного і державного секторів Вольфрам Ребок.

Усе так же, як і до 2011-го, бізнесу доводиться квапити митників з реєстрацією переміщення товарів. Банкіри воюють зі своїм регулятором, намагаючись послабити контроль. Виробники мріють позбутися цінової диктатури держави, яка тільки поглиблює, а не вирішує проблеми на ринках. Процвітають хабарництво і рейдерство, посилення яких визнав навіть перший віце-прем’єр-міністр Андрій Клюєв. Втім в уряді і у Президента рік резюмували як успішний.