Перенесення на другу половину року необхідне через те, що наразі не до кінця зрозуміло, який буде масштаб впливу епідемії на економіку України. Про це заявив директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський в коментарі 24 каналу.

Важливо Як карантин вплине на українську економіку: прогноз бізнесу

За його словами, може виникнути ситуація, коли держава все ж таки зможе собі дозволити фінансувати більшою мірою витрати в другій половині року, якщо відновлення економіки буде відносно швидким.

Вишлінський підкреслив: хотілося б, щоб уряд більшою мірою спирався на дані під час прийняття рішень щодо карантину і, можливо, переглянув його тривалість в бік скорочення.

Кожен тиждень є надзвийно дорогим. Якщо вже за прийнятим рішенням карантин триватиме 35 днів, це є більш ніж 1/8 частина року. Навіть, якщо не дивитися на світову фінансову кризу, це вже дає скорочення 5% ВВП. Відповідно, це дає ще більше скорочення доходів. В нас ВВП складає приблизно 3 трильйона гривень на сьогодні. Відповідно 5% – це 150 мільярдів гривень. Перерозподіл через бюджет складає зараз приблизно 40%, тобто відповідно це 60 мільярдів гривень втрат,
– пояснив Вишлінський.

Що таке ВВП?Валовий внутрішній продукт – це важливий показник, за яким можна оцінити розвиток економіки країни. Він вказує ринкову вартість всіх вироблених на території країни протягом року товарів і послуг з метою споживання, експорту та накопичення за винятком вартості проміжних товарів і послуг, тобто сировини, палива, енергії, кормів та інших. Цей показник дає уявлення про загальний матеріальний добробут нації.

Також Вишлінський запевнив, що в бюджеті є запаси, які можна зараз скорочувати:

  • Передовсім, це стосується великих інфраструктурних проєктів. Наприклад, з того, що запропонував уряд (це і було одним з напрямків економії) – понад 50 мільярдів гривень на будівництво доріг.
    "Так само ми можемо ставити питання про перенесення витрат на другу половину року, коли буде більш зрозуміло, чи маємо ми ці гроші чи ні. Звичайно, що в умовах безхробіття хочеться фінансувати проєкти, які вимагають великої кількості робочих рук, але насамперед нам треба фінансувати захищені статті", – пояснив експерт.
  • Що стосується інших бюджетних статтей, то там є ті, які можна абсолютно спокійно різати. Це стосується субвенції на соціально-економічний розвиток. Це класична стаття, яка є, за великим рахунком, "подачкою" народним депутатам і через них – їхнім округам. Вони розподіляються неефективно. Водночас, Державний фонд регіонального розвитку з одного боку є набагато прозорішим і суттєвішим – це до 10 мільярдів гривень. По даних за 2 місяці 2020 року помітно, що місцеві бюджети виконуються набагто краще ніж бюджет державний.