В Україні робилося чимало спроб спростити правила використання печаток у бізнесі та в комунікації підприємців із органами державної влади. Але глобально все лишалося, як було за радянської влади.

Зрештою, нещодавно Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями".

Документ вносить зміни у кілька ключових нормативно-правових актів, які регулюють цей напрямок суспільних взаємовідносин. Ідеться про зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення, Цивільного кодексу, тощо. Планується позбутися норм про обов’язкове використання печаток в економічній діяльності. Це – крок України до принципів, прийнятих у Європейському Союзі. Основним механізмом скріплення угод має бути підпис уповноваженої особи.

Новий закон запроваджує кілька важливих новацій. Після його введення в дію печатка перестане бути обов’язковим реквізитом документу, який подається суб’єктом господарювання до органів державної влади чи місцевого самоврядування. Останнім закон заборонить вимагати відбиток печатки на документах, отриманих у суб’єкта господарювання. Відсутність печатки на документі не буде підставою для визнання його недійсним. Зрештою, законодавець планує передбачити адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Він накладатиметься на посадових осіб за вимогу відбитку печатки на документах суб’єкта господарювання, або відмову їх через це прийняти.

Неоднозначне експертне сприйняття процесу скасування обов’язковості печаток пояснюється побоюваннями щодо наслідків цих новацій. Зокрема, є думка, що це призведе до зростання випадків шахрайства. Адже печатки використовують нині як у цивільних відносинах, так і, приміром, у трудових.

Відтак, скорочення сфери застосування печаток необхідно супроводити додатковими законодавчими гарантіями захисту. Можливо доречно, зберегти законодавчу вимогу про обов‘язкове скріплення печаткою угод із нерухомістю – із земельними ділянками, об‘єктами права інтелектуальної власності, тощо.

Але загалом не варто боятися дрейфу від печатки до підпису. Сам по собі відбиток печатки давно не є гарантією офіційності чи достовірності документу. За чинним законом кожна особа в Україні має право виготовляти будь-які печатки. Тому їх наявність є радше бюрократичною процедурою, здатною перешкодити бізнесу, аніж гарантією автентичності документу.

До того, печатку підробити значно легше, аніж підпис. А справжність підпису легше підтвердити експертизою. Просто уповноваженим особам треба буде уважніше перевіряти підписи до угодах, зокрема, звіряти їх із зразком у паспорті та перевіряти повноваження у Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

Що дає Україні поступовий відхід від використання печаток у бізнесі та комунікації з органами влади?

Насамперед спрощує бізнес-процеси, зокрема для малого і середнього бізнесу. Це стане кроком України вгору у рейтингу Світового банку "Doing Business". Це рух назустріч інвестиціям в Україну. Ці стратегічні переваги – значно вагоміші, аніж будь-які ризики, які завжди супроводжують реформи.

Читайте також: Естонська ін’єкція для інвестиційного імунітету України